Jakou knihu si přibalit s sebou na dovolenou...

10.07.2018

Dnešní den a hlavně to počasí, jakoby si úplně žádalo článek o lenošení, odpočívání a relaxu. A jaká je skvělá forma odpočinku? Za mě to jsou rozhodně knížky. V dnešním článku vám nejen popíšu můj vztah ke čtení, ale také vám dám tipy na mnou osvědčené knihy, ke kterým se velmi ráda vracím. Hodně knížek, které tu zmíním, jsem totiž četla rovnou několikrát-je to teda naprostá záruka kvality :D. Pro koho je dnešní článek určený? Může pomoci třeba právě vám, kdo se chystá stejně jako já brzy na dovolenou, nebo těm, kdo už mají všechno ze své knihovny přečtené a přemýšlí, co si přečíst dále.

Co se týče čtení vždycky jsem patřila mezi knihomoly. Doma na mě všichni koukali jako na blázna, protože knížky se u nás nenosili. Nikdo totiž nečte... Jenže já v knihách našla naprosté zalíbení. Miluji ponořit se do jiného, snového světa, kde si všechny detaily tvoříte vlastně sami v hlavě-jak vypadá hlavní postava, místo, kde se odehrává děj, atd. Vždycky jsem byla snílek s velkou představivostí a knihy pro mě byly a jsou skvělým únikem z reálného světa. 

Ke čtení jsem se dostala hlavně asi tak v 7. třídě na Základní škole a od té doby se můj knižní vkus opravdu velmi proměnil. Začínala jsem totiž asi jako většina děvčat s romantickými romány, kdy jste už od začátku věděli, co se na konci knihy stane, protože všechny tyto příběhy končily stejně. Šťastně...Teď už bych si žádnou takovou knihu asi nepřečetla, ale v té době to pro mě bylo prostě něco. Když jsem z holčičích románů ,,vyrostla", začala jsem číst věci úplně z jiného soudku-detektivky a thrillery-čím krvavější, tím lepší. Narozdíl od předchozího žánru, si nějakou tu detektivku ráda přečtu do teď-mezi mé oblíbené autory zcela jistě patří Jo Nesbo. 

Jak šel čas, od detektivek jsem opět začínala upoštět-opět končily témeř všechny stejně a vše bylo na jedno brdo. Postupem času jsem se propracovala až k četbě klasičtějších děl-bylo to zejména kvůli blížící se maturitě. A tak jsem přečetla spoustu knih z maturitního kánonu, které jsem měla přečtené ještě mnohem dříve, než jsem k maturitě vůbec šla. Přiznám se, že mám ještě spoustu mezer, co se týče četby těchto knih, ale i tak si myslím, že jsem přečetla hodně kvalitních románů.

Jak to tak bývá, po maturitě jsem žádnou knihu z maturitního kánonu nemohla ani vidět, tak jsem opět začala číst detektivky, jenže poté jsem začala studovat sinologii(o mém studiu se dozvíte mimo jiné v článku tady) a já začala číst knihy zejména z čínského prostředí a s čínskou tématikou a to mi zůstalo do teď. Na druhou stranu mám ale někdy Číny a vlastně i všech intelektuálních věcí dost, a proto si ráda přečtu i oddechové romány plné humoru, nebo životních osudů. 

Část mé sbírky čínských románů...
Část mé sbírky čínských románů...

Je vám asi jasné, že knihy jsou opravdu moje láska. Dělaly a dělají mi společníka jak ve chvílích šťastných, tak ve chvílích, kdy mi není do zpěvu. Myslím, že v každé situaci si člověk dokáže najít knihu, která mu nějak pomůže a přesně to je na samotném čtení tak skvělý. Co se týče samotného čtení, jsem rozhodně vyznavač klasických papírových knih-zkoušela jsem sice číst i elektronické knihy, hlavně kvůli váze těch papírových, ale bez vůně papíru a listování stránek to prostě není nějak ono. Strašně ráda si knihy především kupuju, jenže problém je, že si nemůžu dovolit nakupovat knihy moc často, ani knihy většinou nedostávám, protože většina mojí rodiny bere knihy jako vyhazování peněz, když si člověk knihu přečte stejně jen jednou a pak nic...Já mám názor samozřejmě jiný :D . A taky si navíc v hloubi duše přeju mít jednou svojí velkou, krásně vybavenou, útulnou knihovnu. Ale teď už pojďmě konečně na typy mých osvědčených knih, které vám můžu s čistým svědomím doporučit!

Detektivky a thrillery

  • Jak jsem už psala, miluju detektivky od Jo Nesba. Jo Nesbo je podle mě geniální autor, se smyslem pro detail a děj. Detektivek jsem od něj četla už několik, ale kdybych měla vypíchnout, které mi zůstaly v hlavě byla by to zaručeně detektivka Sněhulák a nebo jeho thriller Lovci hlav. Sněhulák je opravdu napínavá detektivka, která je tak trochu jiná od ostatních tím, že si autor ,,hraje" s neobvyklým způsobem vraždění. Opět se sice jedná o sériového vraha, jak je u Nesba už typické, ale vrah dělá ze svých obětí sněhuláky. Vraha se nesnaží odhalit nikdo jiný než známý detektiv Harry Hole. (Celkově by mě vlastně zajímalo, jak autoři detektivek přichází s nápady vražd-ti asi musí mít temnou mysl a bujnou představivost :D) Thriller Lovci hlav je trochu z jiného soudku, nehledá se totiž vrah, ale o drama rozhodně není nouze-dílo je plné krádeží, lží, sledování a ukrývání se. Obě tyto díla jsou zfilmované. Sněhuláka jsem ještě neměla tu čest vidět. Lovce hlav ano, ale na knihu to rozhodně nemá. Ono celkově mám radši knihy než filmy. Dle mého názoru je opravdu málo filmů, které jsou lepší než jejich samotná knižní předloha.
  • Thriller a krimi román od Pauly Hawkins Dívka ve vlaku zná asi každý, nebo ne? Pokud jste tento román nečetli, rozhodně si ho přečtěte. Stojí za to. Autorka si tam hraje s časem, rovinami vnímaní a upozorňuje na problémy párů, alkoholismus atd. Je to román, kde možná chvíli nebudete tušit, o co se jedná, protože je děj vyprávěn z více pohledů různých postav, když ale souvislosti pochopíte a začtete se, zcela jistě vás kniha ohromí. Mně celkový dojem kazilo snad jen to, že ke konci jsem už věděla pachatele zločinu a nebylo to pro mě nakonec tak napínavé, ale i tak je to velmi čtivá a skvělá kniha. Jen už možná trochu moc mainstreamová O:)
  • Teď už jen ve zkratce vám sem dám další tipy na skvělé detektivky(vzhledem k délce článku): Četla jsem i trilogii detektivek od J. K. Rowling pod pseudonymem Robert Galbraiht-sem patří knihy: Volání kukačky, Hedvábník, Ve službách zla, kde je opět významná postava jednoho detektiva, zde Cormorana Strikea, který ale dle mého názoru na Harryho Holea přeci jen nemá. Ale detektivky jsou to slušné a napínavé. Jako další mě ještě velmi zaujala detektivka Rudá volavka od spisovatele Jasona Matthewse, která je opět zfilmovaná a ještě nedávno to byl trhák v kinech. Film jsem ještě neviděla, ale kniha byla opravdu pecková se zajímavými detaily z života ženy, která působí jako  vyzvědačka v Rusku.

,,Povinná četba"

  • Povinnou četbou myslím knihy, které můžete najít v maturitním kánonu, tak jako jsem je tam našla já. Těch dobrých jsem četla opravdu spoustu. Teď vám dám ale doporučení na moje opravdové srdcovky, o kterých si myslím, že dokážou zaujmout i čtenáře, kteří se k maturitě už nechystají. 
  • Pokud hledáte něco tenkého, co by vás mohlo bavit, přečtěte si Deník Anny Frankové-my bohužel toto dílo v kánonu neměli, ale sestra, která teď bude maturovat tuto knížku v kánonu má. A chápu proč. Knížka má totiž tak silný příběh, který se odehrává v období druhé světové války, že snad není nikdo, koho by nezaujal. Navíc je celá kniha naprosto autentická a podle skutečné události. Celá kniha je napsána deníkovými zápisky, které jsou čtivé a mohou sice působit, že o nic skoro nešlo, protože je vše popsané s dětským nadhledem, člověk ale musí číst i mezi řádky. 
  • Moje největší srdcovka je ale kniha Zabiják od Emilé Zola. Podle mě naprosto geniální kniha, která i když se odehrává před dlouhou dobou, tak naprosto sedí i na dobu dnešní. Autor se zabývá problémem alkoholismu a zejména toho, jaký negativní vliv může alkohol na člověka mít. Strhující příběh se silnými prvky naturalismu opravdu nekončí pozitivně, jenže takový svět plný alkoholu prostě je.
  • Příběh druhé světové války se silně promítá i do románu Sophiina Volba od Williama Styrona. Tato kniha rozhodně nepatří k těm tenkým-pokud teda nejste milovníci dlouhých románů, téhle knize se spíš vyhněte, jenže já zas dlouhý romány miluju-opět u mně platí: čím delší, tím lepší. V románu je popsán příběh ženy, která pod nátlakem událostí(zejména války) musela udělat několik životních, extrémně náročných voleb, které ji neskutečně změnily život. Naprosto báječná kniha!

Oddechová četba

  • Někdy je prostě skvělý u knížky vypnout a jen si užívat čtení a nebo se zasmát. Já si naprosto zamilovala humoristické romány od Jonase Jonassona. Četla jsem jeho romány: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel; Analfabetka, která neuměla počítat a Zabiják Anders a jeho přátelé. Humor tohoto autora nemusí být pro každého, ale pokud s ním budete naladěni na stejnou notu, nepřestanete se smát od začátku do konce. Nemá ani cenu psát děj románů, protože je to naprostá směsice různých příběhů a dějů, kdy celou knihu propojuje snad jen hlavní postava :D. Nejvíc se mi asi líbila Analfabetka a nejméně naopak Zabiják Anders. Ale za přečtení stojí opravdu všechny. 
  • Do této kategorie bych i zařadila některé čínské beletristické romány, které sice nejsou až tak oddechové, protože jsou většinou pesimistické, ale moje láska k čínské literatuře mi nedovolí tato díla nezmínit. Jak s čínskou literaturou začít? Myslím si, že nejlepší je si na začátek přečíst román Žít! od Jü Chua-mám to ozkoušené na členech rodiny, protože i když o Číně téměř nic neví, tak se jim tato kniha velmi líbila-zejména kvůli opravdu silnému příběhu hlavního protagonisty, který kvůli prostopášnému životu přišel o majetek a nakonec ztratil skoro úplně všechno. Celý děj je zasazen do dějinných událostí Číny a tak můžete prostřednictvím této knihy nahlédnout do tehdejšího života v Číně. 

Blogerské knihy-stojí za to?!

  • Jak už asi víte, ráda čtu různé blogy a nebo sleduji různé inspirativní osobnosti na Instagramu, no a tak jsem si také koupila některé knihy, od těchto influencerů, nejen proto abych je podpořila, ale i ze zvědavosti. 
  • Kdybych měla napsat knihy, které na mě udělaly velký dojem, byla by to kniha od Anie Songe Továrna na sny. Je to překrásná knížka, která vám toho dá opravdu moc. Já ji četla v období, kdy jsem moc nevěděla co se sebou, necítila se dobře  a prostě se tak nějak hledala. Kniha od Anie mi pomohla hned v mnoha ohledech. Kniha je napsaná poutavě, ale co na ni oceňuji snad nejvíce je to, že ji stačí kdykoliv na nějaké stránce otevřít a i tak vám kniha dá nějaké poselství, nebo vám prostě jen zlepší den skrze nějakou vtipnou historku. 
  • Další skvělou knihu Šlehačková oblaka napsala i Tereza Salte z blogu Tereza in Oslo. Opět krásný příběh, který se čte úplně sám. Dle mého názoru je to naprosto dovolenková kniha, kdy si chcete prostřednictvím čtení hlavně odpočinout a moc nepřemýšlet. Prostě si jen užívat požitek ze čtení. Mimo jiné je tato kniha velmi inspiratviní.
  • Ladislav Zibura mě naopak se svou knihou Pěšky mezi buddhisty a komunisty lehce zklamal. Kniha je to zajímavá, ale nějak pro mě postrádá ten jeho typický humor. Na sociálních sítích mi totiž většinou přijde velmi vtipný, v této knize to na mě ale někdy působilo až strojeně. Jeho cesty pěšky ale obdivuji a přijde mi to skvelé. O samotné Číně se toho v knize dozvíte dost, ale vlastně i málo. Všechno je totiž nazvané a sepsané dost povrchově-ale to se dá asi očekávat, když se jedná o knihu z pohledu jednoho jediného člověka. Jinak je to ale dobrá knížka, která si jistě své čtenáře najde. 
  • Na závěr ještě musím zmínit knihu trochu z jiného soudku. Jedná se totiž o kuchařku od My Cooking Diary. Tuto knihu jsem dostala jako dárek a jsem z ní nadšená. Vařila jsem z ní už tolik receptů, že bych je na jedné ruce nespočítala a ještě mnohem více jich mám v plánu vařit. Pokud patříte stejně jako já k těm, kteří nechtějí v kuchyni strávit mládí, ale spíše chtějí vařit rychle a chutně, tuhle knihu si pořiďtě. Recepty jsou lehké, srozumitlné a výborné!!!

Uuuf...To byl dlouhý článek. Věřím, že jste z článku načerpali alespoň nějakou inspiraci, co si v blízké době přečíst. Pokud máte naopak i vy nějakou knihu, která je prostě must have na přečtění, napište mi ji do komentářů nebo do directu na instagramu a kdo ví, třeba mě zaujme a já si ji přibalím s sebou do kufru na dovču. 

Mějte se hezky, 

Vaše Ela

© 2018 Worlds Collide. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky